Forretningsbetingelser - Befordringsbestemmelser - Passagerrettigheder - Cookies
Alt det praktiske
Almindelige forretningsbetingelser
Følgende Almindelige Forretningsbetingelser er gældende for køb hos ALSLINJEN.
De Almindelige Forretningsbetingelser er gældende fra den 26. januar 2024.
1. Generelle bestemmelser
1.1. ALSLINJEN drives og ejes af Molslinjen A/S, Færgevej 7A, 8000 Aarhus C, CVR nr. 17881248
1.2. Enhver aftale om befordring med ALSLINJEN indgås således med Molslinjen A/S som modpart.
1.3. Ved køb af billet til rejse med rederiet gælder disse betingelser for passagerer, biler, lastbiler, rejsegods og fragt på rederiets færger eller af rederiet indchartret færge, uanset om der udstedes dokumenter om aftalen eller ej.
1.4. Transporten er underlagt de almindelige regler i dansk ret for befordring af passager ad søvejen, herunder Sølovens kapitel 15 og 15a, samt i forordning nr. 1177/2010 af 23. april 2010 om passagerrettigheder ved sørejser og forordning nr. 392/2009 af 23. april 2009 om passagerrettigheder ved ulykker under søtransport (Athen-konventionen).
1.5. Rederiet begrænser sit ansvar for tab, fejl og mangler samt person-, ting- eller fragtskade i overensstemmelse med reglerne i Sølovens kapitel 15, samt forordning nr. 392/2009 af 23. april 2009 om passagerrettigheder ved ulykker under søtransport (Athen-konventionen) (se disse befordringsbestemmelsers §5 vedr. gods og §9 vedr. erstatning for skade på person og bagage).
1.6. De rejsende er pligtige til at overholde kaptajnens og besætningens anvisninger.
1.7. Brug af åben ild indendørs og på vogndækket er forbudt. Rygning er kun tilladt i de dertil indrettede områder. Rygning er ikke tilladt på visse overfarter. Brug af elektroniske cigaretter sidestilles med almindelige cigaretter. Dvs. at der gælder samme rygeregler for elektroniske cigaretter som for almindelige cigaretter.
1.8. Ophold på vogndækket under overfarten er forbudt.
1.9. Rederiet kan udelukke personer fra transport – uanset om de har gyldig billet – hvis de udgør en sikkerhedsmæssig risiko, er til gene for andre passagerer, rederiets personale eller i øvrigt ikke følger anvisninger, som fremgår af opslag eller anden tilsvarende information om benyttelse af færgen.
1.10. Berusede eller påvirkede personer kan nægtes befordret, selvom de er i besiddelse af gyldig billet.
1.11. Rederiet kan udelukke køretøjer, som lækker olie, benzin eller andet.
1.12. Det er ikke tilladt at have oliefyr, dieselmotorer mm. kørende på vogndækket under sejladsen.
1.13. Såfremt der er katastrofe-, ambulance- eller politikørsel eller rustvogns-kørsel (med følge) ved udsolgte afgange, bliver de sidst ankomne reserverede køretøjer sat i venteposition.
1.14. Rederiet kan i særlige tilfælde afvise passagerer til den enkelte færge, såfremt pladsforholdene betinger dette.
1.15. Beskadigelse af rederiets inventar og andres ejendele vil medføre erstatningsansvar.
1.16. Passagerområderne er videoovervågede. Enhver form for tyveri anmeldes til politiet.
1.17. Det er kun tilladt at nyde medbragt mad og drikkevarer i de dertil anviste områder.
1.18. Rejsende må ikke, uden rederiets tilladelse, tilbyde varer til salg, omdele tryksager, foranstalte indsamlinger eller lignende om bord eller i land på rederiets område.
1.19. Rederiet kan løbende ændre afgange, færgelejer med videre. Det forventes, at passagerer holder sig orienteret om ændringer i sejlplanen.
1.20. Rederiet er berettiget til at udføre ID-kontrol og afvise rejsende uden gyldigt billed-ID.
2.1. Den enkelte rejsende kan uden særskilt betaling medtage personlig bagage i kufferter, tasker eller lignende.
2.2. På rederiets færger må der medtages bagage, som den rejsende selv er i stand til at bære, dog maks. 50 kg. Ved mistet eller beskadiget bagage er rederiets ansvar begrænset i overensstemmelse med Søloven.
2.3. Under overførslen må der ikke medtages rejsegods, herunder håndbagage, og andet gods, som kan volde fare eller væsentlig ulempe for skib, liv eller andet gods, herunder ingen af de stoffer og varer for hvilke overførsel iht. IMDG-koden ikke er tilladt.
3.1. For invalidebiler imødekommer rederiet de ønsker, der måtte være med hensyn til parkering tæt på elevator, i det omfang det er muligt.
3.2. På de overfarter hvor der tilbydes handicapassistance omfatter det fysisk ledsagelse til at komme til og fra borde udført af rederiets personale eller anden underleverandør.
3.3. På nogle af rederiets færger er det muligt at få invalidebiler kørt om bord, således at bevægelseshæmmede bilister kan stige om bord via landgangen.
3.4. Handicapassistance omfatter ikke løft af handicappet fra kørestol til sæde og ej heller assistance til personomsorg/personlig hygiejne under overfarten.
3.5. Rederiet kan forlange, at syge/handicappede har egen ledsager med under overfarten. En sådan ledsager overføres uden beregning.
3.6. Handicapassistance skal bestilles i tidsrummet mandag til fredag kl. 08.00 – 21.00, minimum 48 timer før afrejse. Hvis ikke denne frist overholdes, kan det ikke garanteres, at der kan ydes handicapassistance til at vedkommende kan komme om bord, komme i land og sejle med skibet, idet rederiet dog vil træffe alle rimelige foranstaltninger for at sikre dette.
3.7. Rederiet kan kun tilbyde handicapassistance til individuelle kunder, ikke til grupper.
4.1. Hunde skal føres i kort snor. Øvrige dyr skal medbringes i bur eller transportkasse og må ikke være til gene for andre passagerer. Det er tilladt at lade hunde og andre dyr blive i bilen under overfarten, men det er kun på visse af rederiets færger, at der er tilladt adgang til vogndækket under overfarten (for dyretransporter se endvidere afsnit 5.3).
4.2. På rederiets færger er der specielle områder til passagerer, der medbringer hunde og øvrige dyr. Ved køb af kahyt kan hunde og øvrige dyr medtages i dertil indrettede kahytter, undtagen allergikahytter, såfremt man råder over hele kahytten, det vil sige har betalt for alle køjer.
4.3. Rederiet påtager sig intet ansvar for overførsel af levende dyr.
5.1. Almindelig godsbefordring
5.1.1. Alle lastbiler/varevogne med en totalvægt over 3.500 kg eller en længde på over 6 m bliver betegnet som lastbil.
5.1.2. Ombordkørsel, kørsel om bord og ilandkørsel sker i samarbejde med personalet og skal ske under særlig agtpågivenhed fra førerens side.
5.1.3. Køretøjet skal være forsynet med surringsbeslag for fastgørelse til skibet. Godset på køretøjet skal være tilstrækkeligt surret og sikret for at modstå de påvirkninger, som måtte forekomme under søtransporten. Transportør/chauffør er ansvarlige for, at lasten er forsvarligt surret og sikret på eget køretøj.
5.1.4. Rederiet har ikke pligt til at undersøge trailere, containere eller andre transportindretninger med hensyn til godsets pakning, stuvning, surring mv. Såfremt rederiet på trods heraf finder, at godset ikke er pakket på forsvarlig måde, kan rederiet afvise at overføre godset.
5.1.5. Rederiet erstatter ikke skade på gods eller køretøj, når skaden skyldes mangelfuld surring, stuvning eller andre forhold som påhviler transportøren at sikre og som rederiet ikke har særlig pligt til at påse.
5.1.6. Overstyrmanden har det afgørende ord vedrørende lastesikring/surringer og om lasten evt. skal afvises.
5.1.7. Rederiet påtager sig intet ansvar for eventuelle skader på lastbiler og gods, der henstår på opmarch- og havnearealer i henhold til gældende retspraksis.
5.1.8. Ved befordring af gods, er rederiets ansvar primært begrænset i henhold til reglerne vedtaget af North Sea Operator’s Claims Conference (“NSOCC”) i North Sea Standard Conditions of Carriage, herunder også Green Card, sekundært i overensstemmelse med Søloven.
5.1.9. Alle services udført af rederiet eller af en af rederiet udpeget underleverandør som stevedorer er underlagt Nordisk Speditørforbunds Almindelige Bestemmelse (“SAB 2015”).
5.1.10. Skade på gods eller fragt skal anmeldes straks ved modtagelse i ankomsthavnen, inden det forlader området. Såfremt dette ikke overholdes bortfalder reklamationsretten.
5.2. Henstillen af gods
5.2.1. Gods, der henstilles på opmarcharealerne til ét af rederiets færgelejer henstår på kundens egen regning og risiko. Rederiet anses tidligst at have modtaget godset på tidspunktet, hvor ombordkørsel eller lastning af godset påbegyndes af rederiets personale eller en af rederiet valgt underleverandørs personale.
5.2.2. Såfremt kunden ikke afhenter godset straks efter, at rederiet eller en af rederiet valgt underleverandør har bragt det i land, oplægges godset for kundens egen regning og risiko jf. Sølovens §274, stk. 3 nr. 2, idet godset henstilles på områder, der kun i begrænset omfang er overvåget og sikret. Kunden opfordres derfor selv til at sikre godset på bedst mulig måde.
5.3. Befordring af levende dyr
5.3.1. Ved transport af levende dyr, skal chaufføren oplyse om dette senest ved ombordkørsel (se endvidere afsnit 9 vedr. erstatning for skade på person og bagage).
5.3.2. Ved henvendelse til informationsskranken om bord kan der under overfarten gives tilladelse til at tilse dyretransporter.
5.3.3. Rederiet påtager sig intet ansvar for overførsel af levende dyr.
5.4. Farligt gods
5.4.1. Farligt gods transporteres iht. IMDG-kodens bestemmelser.
5.4.2. Afsender af gods har pligt til på forhånd skriftligt at oplyse rederiet om tilstedeværelsen af farligt gods senest 24 timer før transport skal finde sted. Såfremt sådan oplysning ikke er givet, anses afsenderen for at have garanteret rederiet, at det til transport overgivne gods ikke indeholder farligt gods.
5.4.3. Ved overførsel af motorkøretøjer, med farligt gods skal de nødvendige dokumenter være til stede inden overførsel. Mærkning og emballering skal foretages efter gældende regler. Rederiet forbeholder sig ret til at kontrollere, at lasten svarer til anmeldelsen og har ret til at afvise eller udskyde overførsel af farligt gods.
5.4.4. Private Personer/Køretøjer
Søfartsstyrelsen har udstedt en vejledning om transport af farligt gods i private køretøjer, der medbringes ombord på færger, når de er pakket i overensstemmelse hermed og kun er beregnet til personlig brug. Der skal træffes foranstaltninger til at vurdere risikoen og sikre en sikker transport under normale forhold. Genstande, der er anført i linket her, er klassificeret som farligt gods af IMDG-koden og transporteres de af enkeltpersoner enten med private køretøjer såsom biler/campingvogne/trailere/autocampere eller af passagerer til fods, skal de maksimale mængder samt forholdsregler overholdes. Det omfatter ikke køretøjer til kommerciel brug, ambulancer eller køretøjer, der betjenes af entreprenører/ansatte.
5.4.5. Erhvervskøretøjer
Afsender af gods har pligt til skriftligt at oplyse rederiet om tilstedeværelsen af farligt gods senest 12 timer før afgang, og tilsikre at alle pligtige dokumenter er korrekt udfyldt og afleveret. Farligt gods er kun tilladt om bord på hurtigfærgerne i begrænsede mængder, og såfremt det er emballeret efter reglerne for LQ (Limited Quantities).
5.5. Kontrolvejning
5.5.1. Rederiet er berettiget til at foretage kontrolvejning af trailere for verifikation af den ved reservationen opgivne vægt af traileren. Såfremt kontrolvejningen viser, at traileren overskrider den opgivne vægt udsteder rederiet en regning til kunden på DKK 1.000,- til dækning af omkostninger til kontrolvejning, ekstra håndtering og administration.
5.5.2. Overstyrmanden er berettiget til at afvise en trailer, der ved kontrolvejning har vist sig at overskride den ved reservationen opgivne vægt.
5.6. Modregningsforbud
5.6.1. Kunden er på intet tidspunkt berettiget til at modregne erstatningskrav eller andre fordringer på rederiet i billetprisen eller rederiets tilhørende tilgodehavender.
6.1 Billetbestilling og -salg
6.1.1 Billet og kort giver kun adgang til bestemte rejseruter efter forudgående bestilling. Personligt udstedte billetter, kort eller bizz’er må ikke overdrages til anden person.
6.1.2 På de ruter, hvor søfartsmyndighederne kræver det, skal passageren oplyse fulde navn, alder og køn. Oplysninger skal gives ved reservation af billet.
6.1.3 Der kan ikke foretages rejseafbrydelser på billet eller klippekort, dog er her tilslutningsbilletter med DSB undtaget for rejseafbrydelser i hovedstadsområdet.
6.1.4 Det er passagerens eget ansvar at være checket ind iht. de gældende mødetider.
6.1.5 Pladsreservation bortfalder hvis mødetiden ikke overholdes.
6.2 ALSLINJEN tilbyder følgende billettyper:6.2.1 Lavprisbillet: er gyldig op til 1 måned fra den oprindelige rejsedato, og kan mod gebyr samt betaling af eventuel prisforskel ændres frem til det bestilte tidspunkt til en anden Lavpris- eller Standardbillet. Lavprisbillet kræver forudbetaling, og kan ikke refunderes. Heller ikke ved ændring til anden billettype. Billetten kan kun købes via www.alslinjen.dk eller Molslinjen A/S' app. Der er et varierende antal Lavprisbilletter til rådighed på de forskellige afgange, og Lavprisbilletterne sælges efter først til mølle princippet.
6.2.2 Standardbillet: Billetten er fuld fleksibel og kan ændres indtil afrejse til en standardbillet på en anden afgang.
6.2.3 Dagsbillet: Billetten er en returbillet med ud- og hjemrejse samme dato. Billetten er fuldt fleksibel og kan ændres frem til afrejse. Billetten kan ikke købes i havnen, men på www.alslinjen.dk.
6.2.4 Pensionistbillet: Personer der er ældre end folkepensionsalderen, samt førtidspensionister, har mulighed for at købe Pensionistbillet mod forevisning af legitimation. For førtidspensionister er legitimation f.eks. DSB Legitimationskort eller lignende. Billetten er fuldt fleksibel og kan ændres indtil afrejse.
6.2.5 Bemærk: Ændrer man sin billet fra en anden billettype, eksempelvis fra Lavpris-billet til Standard-billet, er det fortsat billetbetingelserne fra den oprindelige billet, der gælder for den ændrede billet.
6.2.6 ALSLINJEN Bizz: Der henvises til specielle aftalevilkår for denne billettype.
6.2.7 10-turskort: Købes på hjemmesiden www.alslinjen.dk, og betales ved første check-in på Bizz eller Turkort. Er gyldigt i 12 måneder fra købsdatoen.
6.2.8 Månedskort: Købes på hjemmesiden www.alslinjen.dk, og betales ved første check-in på Bizz eller Turkort. Er gyldigt i 1 måned fra købsdatoen.
6.3 Betaling af billetter
6.3.1 Alle billetter – med undtagelse af billetter i forbindelse med ALSLINJEN Bizz – betales ved bestilling med Dankort eller kreditkort. Der kan være et betalingsgebyr forbundet med anvendelse af nogle kreditkort. Dette vil i så fald fremgå inden betalingen skal godkendes af passageren.
6.3.2 Af valuta modtager rederiet danske kroner og euro. Fremmed valuta modtages kun i sedler. Byttepenge gives i danske kroner.
6.3.3 Passageren skal ved modtagelsen af billet eller kort sikre sig, at det udleverede svarer til det ønskede. Rederiet kan ikke påtage sig ansvar for fejl, hvis bestillingen er foretaget så sent før afrejse, at det ikke vil være praktisk muligt for rederiet at fremsende bekræftelse inden fremmødet ved afrejse.
6.3.4 Rederiet forbeholder sig retten til at opkræve et gebyr ved bestilling samt ved skrankesalg af billetter.
6.3.5 En aftale om ALSLINJEN Bizz er ikke en kreditaftale. Fakturering og betaling ved anvendelse af en BroBizz-sender i forbindelse med ALSLINJEN Bizz rejser med ALSLINJEN foregår via BroBizz A/S i henhold til de vilkår, som BroBizz A/S har opstillet i BroBizz A/S’ aftale med kunden. ALSLINJEN modtager oplysninger fra BroBizz A/S om kunden, herunder navn, adresse, telefon, mobil, e-mail-adresse, evt. registreringsnummer for køretøj og BroBizz-senderens nummer.
6.3.6 ALSLINJEN udveksler opdateringer af oplysninger med BroBizz A/S, så længe ALSLINJEN Bizz aftalen løber. ALSLINJEN videregiver alle nødvendige oplysninger til BroBizz A/S om kunden til brug for korrekt opkrævning af kunde for rejse med ALSLINJEN.
6.3.7 Hvis BroBizz-senderen ikke medbringes ved check-in, eller kundens aftale hos BroBizz A/S ikke er aktiv, kan ALSLINJEN Bizz aftalen ikke benyttes i forbindelse med en rejse. Kunden må købe standardbillet.
6.3.8 Rejsebureauer, buskunder og godskunder kan anmode om en kreditaftale. ALSLINJEN kan afvise at indgå kreditaftale eller kræve sikkerhed i form af bankgaranti for at indgå kreditaftale.
6.3.9 ALSLINJEN indgår ikke kreditaftale med privatpersoner.
6.4 Refundering
6.4.1 Ingen billet kan refunderes senere end 3 måneder efter planlagt afrejsedato.
6.4.2 Hvis købet fortrydes og henvendelse herom er modtaget og bekræftet af ALSLINJEN indenfor 24 timer, refunderes billetten uden gebyr. Dette gælder for alle billettyper.6.4.3 Ved refundering af endagsbilletter, hvor der kun er rejst den ene vej, betaler kunden prisen for en ordinær enkeltbillet for den rejse, som er foretaget. Der fratrækkes et ekspeditionsgebyr på DKK 75, og resten udbetales.
6.4.4 10-turskort refunderes indtil 2 måneder efter sidste gyldighedsdato ved modregning af ordinær billetpris pr. realiseret rejse på det pågældende tidspunkt. Der fratrækkes et ekspeditionsgebyr på DKK 75, og resten udbetales.
6.4.5 Månedskort refunderes ikke.
6.4.6 Afbestilling før afgang: Øvrige billetter refunderes mod et ekspeditionsgebyr på DKK 75 for billetter til køretøjer, og DKK 30 for billetter til gående.
6.4.7 Afbestilling efter afgang: Øvrige billetter refunderes mod et gebyr på 20% af billettens listepris (dog min. DKK 75 for billetter til køretøjer og DKK 30 for billetter til gående)
6.4.8 Forældede/bortkomne billetter refunderes ikke. Har en kunde forlagt eller mistet sin billet, må der købes en ny. Hvis kunden senere afleverer den bortkomne billet, refunderes den mod et tilsvarende gebyr (se for afbestilling ovenfor).
6.4.9 I forbindelse med refundering indsendes originale billetter og 10-turskort med anførelse af bank-kontonummer, hvortil pengene kan overføres til:ALSLINJEN
C/O Molslinjen A/S
Færgevej 7A
DK-8000 Aarhus C
Att.: KundeserviceEller (ved elektroniske billetter) via email til: kundeservice@alslinjen.dk
(Mht. refundering se dog også afsnit 8 vedr. aflysninger og forsinkelser.)
6.5 Grupperejser
6.5.1 Der tilbydes grupperabat for gående passagerer, hvis 10 personer eller derover rejser sammen. Busgrupper tilbydes en samlet billet for bus inkl. passagerer.
Ved bestilling af mad og drikkevarer (herefter benævnt “catering”) kan ændringer i passagerantallet foretages indtil 72 timer før udrejse. Herefter hæftes der for den forudbestilte catering.
6.5.2 Efter bestilling fremsender rederiet billet. Hvis der er bestilt catering, bliver der ved check-in udskrevet en catering billet, som skal afleveres til skibets personale.
6.5.3 Ved befordring af busser er rederiets ansvar begrænset iht. Søloven.
7.1. Gyldig rejsehjemmel
7.1.1. Passageren skal ved rejsens begyndelse være i besiddelse af gyldig rejsehjemmel som opbevares under hele rejsen. Passageren skal på forlangende forevise denne.
7.1.2. Klippekort skal være stemplet, inden rejsen begyndes, for at være gyldigt til den aktuelle rejse. Passageren skal selv kontrollere, at afstemplingen på billet eller kort er korrekt.
7.1.3. Personligt udstedte billetter, kort eller bizz’er inddrages uden kompensation ved misbrug.
7.2. Kontrolafgift
7.2.1. En passager, der ikke er i besiddelse af gyldig billet eller kort, skal udover betaling for gyldig rejsehjemmel betale en kontrolafgift på DKK 750, og skal på personalets forlangende opgive sit fulde navn, adresse samt fødselsdag og -år. Herudover skal pågældende passager legitimere sig med kørekort eller andet retsgyldigt dokument.
7.2.2. Betaler passageren ikke straks for den gyldige rejsehjemmel samt kontrolafgift, der opkræves, udleveres en opkrævning på det samlede beløb og pågældende passager skal kvittere for modtagelsen med navn, adresse, fødselsdato og underskrift samt den ovenfor beskrevne legitimation.
7.2.3. Undlader en passager at anmode om billetkøb, unddrager sig kontrol, forsøger at anvende ugyldig billet eller kort eller nægter at købe eller vise billet eller kort, skal der betales for den gyldige rejsehjemmel samt den til enhver tid skiltede kontrolafgift.
7.3. Rykkerprocedurer for kontrolafgift
7.3.1. For kontrolafgift gælder følgende rykkerprocedurer og gebyrer:
7.3.2. Såfremt der indgås en afdragsordning, kan rederiet opkræve et gebyr pr. afdrag
7.3.3. Såfremt der må erindres om betaling, kan rederiet opkræve et ekspeditionsgebyr pr. brev
7.3.4. Betales beløbet ikke efter 1. rykker, overgives fordringen til inddrivelse ved inkasso. I forbindelse med at gælden sendes til inkasso, vil der blive beregnet et inkassogebyr og samtidig vil inkassofirmaet have omkostninger forbundet med inddrivelse af gælden. Inkassogebyr og -omkostninger tillægges gælden.
8.1. Rederiet påtager sig intet ansvar for tab eller skade som følge af eventuel manglende plads på skibene, forstyrrelser i driften, herunder også indstilling af driften, som skyldes uregelmæssigheder, herunder Force Majeure, tekniske årsager, vand- og vejrforhold, og forbeholder sig ret til uden varsel at foretage ændringer i fartplan og billetpriser. Der kan til enhver tid indsættes et andet skib end annonceret. Rederiet er aldrig ansvarlig for tab opstået som følge af mistede trafikforbindelser eller nødvendige ændringer i rejseplaner.
8.2. Alle forsinkelser eller aflysninger behandles jf. EU Forordning 1177/2010. Vælger en passager derfor at afbryde en rejse på grund af en større forsinkelse eller aflysning omhandlet af EU Forordning 1177/2010, kan passageren få tilbagebetalt billetten for den del af rejsen med rederiet, som ikke gennemføres på grund af forsinkelsen. Tilbagebetaling sker i dette tilfælde på alle typer billetter indenfor senest 7 dage og sker uden gebyr.
8.3. Rederiets erstatning ved forsinkelse eller aflysning kan aldrig overstige billettens pris.
9.1. Ved befordring af passagerer er rederiet fritaget for ansvar for tiden, før passageren går om bord, og efter at passageren er kommet i land.
9.2. Rederiet er ikke ansvarlig for tab eller skade på penge, værdipapirer og andre værdigenstande, såsom sølv, guld, ure, juveler, smykker og kunstgenstande.
9.3. Ombord- og ilandkørsel af køretøjer sker på egen risiko og uden ansvar for rederiet. Det er passagerens pligt at holde sit køretøj behørigt afbremset under transporten ved at sætte køretøjet i gear og trække håndbremsen.
9.4. Skader på køretøjer, der skyldes at disse er sænkede, ombyggede eller tungt lastede er rederiet uvedkommende. Specialudrustning, herunder også rejsegods, der er anbragt udenpå eller ovenpå et køretøj, og som beskadiges, mens dette er i bevægelse, erstattes ikke uanset ansvarsforhold i øvrigt.
9.5. Det er passagerens eget ansvar at surre motorcykel, knallert, scooter eller lignende i henhold til opslag og besætningens anvisninger og det påhviler altid passageren at sikre sig, at køretøjet er tilstrækkelig stabilt og sikret til at modstå almindelig forventelig søgang på overfarten.
9.6. I øvrigt gælder, at rederiets ansvar overfor vore passagerer er underlagt en selvrisiko på SDR 149,- pr. passager i tilfælde af mistet eller beskadiget bagage og SDR 330,- i tilfælde af skader på personkøretøjer. Den samlede selvrisiko skal fratrækkes tabet eller skaden.
10.1. Henvendelse vedrørende effekter glemt om bord på færgen bedes rettet til politiet. Rederiet afleverer glemte effekter snarest muligt til politiet. Glemte effekter, der er let fordærvelige, kasseres umiddelbart.
11.1. Anmeldelse af skader på personlige ejendele, køretøjer, rejsegods eller fragt skal straks rettes til en af færgens besætningsmedlemmer inden færgen forlades.
11.2. Klager over forhold vedrørende rejsen, som ikke er løst ved henvendelse til rederiets personale om bord eller i en af rederiets terminaler, kan indsendes via rederiets henvendelsessystem på internettet.
11.3. Klagen skal være rederiet i hænde inden for 2 måneder efter den hændelse, der har givet anledning til klagen. Klagen skal være ledsaget af billet eller bookingnummer.11.4 Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mailadresse kundeservice@alslinjen.dk
12.1 Molslinjen A/S' behandling af personlige oplysninger fremgår af vores databeskyttelseserklæring.
13.1. Disse befordringsbestemmelser og enhver tvist, der måtte udspringe af en aftale om transport i henhold til nærværende befordringsbestemmelser, er underlagt og skal bedømmes efter dansk ret.
Ret til erstatning i tilfælde af død eller personlig tilskadekomst
Søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren eller transportørens forsikringsselskab på op til 250.000 SDR i alle tilfælde, undtagen tilfælde uden for transportørens kontrol (fx krig, naturkatastrofe, tredjemands handling). Erstatning kan udgøre op til 400.000 SDR, undtagen hvis transportøren beviser, at hændelsen skete uden dennes fejl eller forsømmelse.
Ikke-søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren eller transportørens forsikringsselskab på op til 400.000 SDR, hvis han/hun beviser, at hændelsen var et resultat af transportørens fejl eller forsømmelse.Ret til erstatning for tab af eller skade på håndbagage
Søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 2.250 SDR, undtagen hvis transportøren beviser, at hændelsen skete uden dennes fejl eller forsømmelse.
Ikke-søulykke hændelse: passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 2.250 SDR, hvis han/hun beviser, at hændelsen var et resultat af transportørens fejl eller forsømmelse.
Ret til erstatning for tab eller skade på bagage ud over håndbagage
Passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 12.700 SDR (køretøjer, herunder bagage i eller på køretøjet), undtagen hvis transportøren kan bevise, at hændelsen skete uden dennes fejl eller forsømmelse.
Ret til erstatning for tab eller skade på værdigenstande
Passageren har ret til erstatning fra transportøren på op til 3.375 SDR for tab eller skade på pengebeløb, omsættelige værdipapirer, guld, sølv, juveler, ornamenter og kunstgenstande, såfremt disse har været deponeret hos transportøren til sikker opbevaring.
Ret til erstatning for tab eller skade på bevægelseshjælpemidler eller andet specifikt udstyr tilhørende passagerer med nedsat bevægelighed
Passageren har ret til erstatning fra transportøren svarende til udskiftningsværdien eller reparationsomkostningerne af det pågældende udstyr, medmindre hændelsen skete uden transportørens fejl eller forsømmelse. Transportørens fejl og forsømmelser er en forudsætning i tilfælde af en søulykke.
Ret til forskudsbetaling i tilfælde af en søulykke
I tilfælde af død eller personlig tilskadekomst, får passageren eller anden person med ret til erstatning ret til en forskudsbetaling til dækning af øjeblikkelige økonomiske behov. Betalingen beregnes på baggrund af den lidte skade og skal opgøres inden 15 dage og må ikke være mindre end 21.000 EUR i tilfælde af død.
FREMGANGSMÅDE
Skriftlig meddelelse
I tilfælde af skade på håndbagage eller anden bagage skal passageren indgive rettidig skriftlig meddelelse herom til transportøren. Manglende overholdelse heraf vil resultere i, at passageren mister sin ret til erstatning.
Frister for udøvelse af passagerens rettigheder
Generelt skal enhver forsikringssag for en domstol være påbegyndt inden for en periode på 2 år. Starttidspunktet for denne frist kan variere afhængig af tabets art.
Undtagelser vedrørende erstatningsansvar
Transportørens erstatningsansvar kan nedsættes, hvis denne beviser, at en passagers død eller personlig tilskadekomst eller skade på dennes bagage skyldtes eller var begrundet i passagerens fejl eller forsømmelse.
Begrænsninger på de forskellige beløb for erstatning gælder ikke, såfremt det bevises, at skaden skyldes en handling fra transportøren eller en af transportørens ansatte eller agenter eller af den udførende transportør, og handlingen er udøvet med det formål at forårsage sådan skade eller med den viden, at skaden muligvis ville opstå.
Befordringsbestemmelser
Befordring af passagerer, biler og rejsegods på vore færger eller af os chartret færge finder sted efter ALSLINJENs Almindelige Forretningsbetingelser, som kan læses på alslinjen.dk. I tillæg hertil gælder nærværende befordringsbestemmelser for dit ophold ombord på færgen.
Nærværende Befordringsbestemmelser er gældende fra den 18. december 2018.
Den rejsende skal ved ombordkørsel/-stigning være i besiddelse af billet eller lignende gyldig rejsehjemmel. Billetter kan købes på alslinjen.dk, telefonisk samt ved check-in. På alslinjen.dk finder du også en komplet oversigt over alle billettyper og de tilhørende regler for ændring og refusion. Billet løses forud for afgangen og skal opbevares under rejsen. Rederiet forbeholder sig ret til at opkræve kontrolafgift dersom der konstateres ombordkørsel/-stigning uden gyldig rejsehjemmel. Refundering af billetter, uanset årsag, sker via email til rederiet på kundeservice@alslinjen.dk.
Ved befordring af syge kan rederiet forlange lægeattest, ligesom man kan forlange ledsagelse af den syge under rejsen. Pleje af syge eller lægetilsyn kan ikke finde sted. Rederiet påtager sig ikke ombord- eller ilandbringelse af syge, medmindre sygdommen er opstået under rejsen.
De rejsende er pligtige til at overholde kaptajnens og skibsofficerernes anvisninger jf. sølovens § 408. Beskadigelse af rederiets inventar og andres ejendele vil medføre erstatningskrav. Berusede personer kan nægtes befordret, selv om de er i besiddelse af billet. Udskænkning af stærke drikke til berusede personer samt til personer under 18 år er ifølge loven ikke tilladt. Børn under 7 år må ikke rejse alene, men skal ledsages af en person, som er mindst 16 år gammel. For personer med handicap eller andre behov for særlig assistance imødekommer rederiet ønsker til parkering tæt på elevator i det omfang, det er muligt. Under overfarten er ophold på vogndækket forbudt, ligesom rygning kun er tilladt i de særligt anviste områder ombord. De rejsende må ikke, uden rederiets tilladelse, tilbyde varer til salg, omdele tryksager, reklamer, vareprøver, foranstalte indsamlinger eller lignende om bord og i land.
Kæledyr kan med fordel efterlades i bilen under overfarten. Medbragte kæledyr i passagerområderne skal føres i snor eller opbevares i egnede kasser, og må medbringes i de særlige ”hunde-områder” ombord.
Værdigenstande glemt hos ALSLINJEN afleveres til Politiet. Glemt medicin overleveres til Politiet eller til destruktion på et apotek, hurtigst muligt. Andet hittegods opbevares af ALSLINJEN i op til 7 dage, hvorefter det destrueres eller udleveres til velgørende formål. Hittegods kan efterlyses på alslinjen.dk.
Reklamation over forholdene ombord skal rettes til personalet i den pågældende afdeling. Reklamationer vedrørende befordringen rettes til rederiet via email til kundeservice@alslinjen.dk
Skulle der opstå en skade på køretøjer, personer, rejsegods eller gods evt. i transportbeholder ombord, kan eventuelle krav kun gøres gældende overfor ALSLINJEN, såfremt der er udfyldt en skadesrapport. Kontakt derfor personalet ombord på færgen med det samme i tilfælde af uheld. En udfyldt skadesrapport betyder dog ikke, at ALSLINJEN automatisk anerkender ansvaret. Skaden kan anmeldes til rederiet ved at udfylde denne formular
ALSLINJENs færger er dansk registrerede og sikkerhedssproget ombord er dansk.
Passagerrettigheder
Resumé af bestemmelserne om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje
Forordning (EU) nr. 1177/2010 om passagerers rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje finder anvendelse fra den 18. december 2012.
I teksten her til højre finder du et link til et resumé af den samlede tekst.